Niedawny napływ turbosprężarek do samochodów osobowych i tendencja do zmniejszania rozmiarów, aby spełnić przepisy dotyczące emisji, doprowadziły do tego, że duży odsetek pojazdów jest obecnie wyposażonych w turbosprężarki.

Jak każdy komponent, również turbosprężarka może z czasem ulec awarii, konieczna może być zatem naprawa i regeneracja, co jest znacznie tańszym rozwiązaniem niż zakup nowej jednostki.

Co to jest turbosprężarka i jak działa?

Czy regeneracja turbosprężarek jest opłacalna

Kompletna turbosprężarka jest zasadniczo zespołem obrotowym obudowy centralnej (CHRA) i często zespołem łopatek dyszy, umieszczonym w obudowie sprężarki i turbiny z dodatkiem siłownika. Firma regenerująca turbinę tradycyjnie rozbiera kompletną turbosprężarkę i zespół obrotowy, sprawdza wszystkie poszczególne elementy, wymienia je w razie potrzeby i instaluje zupełnie nowe łożyska i uszczelnienia.

Dokładnie w ten sam sposób, w jaki koło wymaga wyważenia po zmianie opony, turbosprężarka również wymaga wyważenia. Zespół obrotowy zazwyczaj osiąga prędkości do 230 000 obr./min, a zatem poziom precyzji wyważania turbosprężarki jest niezwykle wysoki i musi być wykonywany na specjalistycznym sprzęcie do wyważania. Niewłaściwe wyważenie spowoduje hałas, gwizd turbosprężarki i pęknięcie filmu olejowego, powodując przedwczesne uszkodzenie łożysk. W wyniku wysokich prędkości obrotowych poziom precyzji w produkcji podczas regeneracji turbosprężarek jest niezwykle wysoki. Zazwyczaj łożyska i uszczelnienia są produkowane z tolerancjami tak niskimi, jak 2 mikrony.

Stosowanie części naprawczych gorszej jakości, które nie wytrzymują intensywnych warunków, w jakich musi pracować turbosprężarka, może również prowadzić do przedwczesnej awarii, a także potencjalnego uszkodzenia silnika. Oprócz tego, przy naprawie turbosprężarki o zmiennej dyszy, turbosprężarkę należy następnie zmontować i ustawić tak, aby ustawienia łopatek były prawidłowe, co wymaga dokładnej kalibracji siłownika przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Nieprawidłowa przebudowa, ustawienie lub regeneracja turbo może spowodować przedwczesną awarię turbosprężarki, a także może mieć wpływ na osiągi silnika.